טלוויזיה מסורתית OUT, צפייה ישירה וסטרימינג און ליין – IN!
עם עובדות אי אפשר להתווכח, יותר ויותר אנשים צופים בטלוויזיה און ליין דרך צפייה ישירה. אז נכון, לחברות הכבלים בעולם עוד יש לא מעט לקוחות, מיליוני לקוחות אפילו, אבל יש עלייה מתמשכת בכמות הצופים בטלוויזיות שברשת.
הנתונים הללו נאספו על ידי חברת אדובי (Adobe) שמצאה שטרנד הצפייה הישירה ושירותי סטרימינג כבר כאן והוא כאן להישאר (את המחקר היא ערכה בארצות הברית). למעשה, אומרת חברת אדובי, הרגלי הצפייה האלו רק ילכו ויתעצמו. ההוכחה לכך היא שרשתות טלוויזיה גדולות כמו HBO או CBS החלו להציע שירותי צפייה ישירה דרך הרשת. אין על כך עוררין, אנשים רוצים לראות טלוויזיה דרך הרשת.
מאיפה חברת אדובי יודעת כל כך הרבה על הרגלי הצפייה שלנו? ובכן, חברת אדובי מנהלת פלטפורמה שכמעט כל לקוחות הכבלים האמריקנים משתמשים בה כדי לצפות בתכנים און ליין. המחקר שהם ערכו הראה שכ-165 מיליון צפיות נרשמו ו-1.53 מיליאד התחברויות בוצעו רק השנה. יתרה מכך, הם גילו שהצפייה ברשת צמחה ב-388 אחוזים במחצית הראשונה של שנת 2014, בהשוואה לאותו זמן בשנה שעברה. העלייה החדה הזו היא לא סתם איזה בולמוס פתאומי, היא הדרגתית ומתמשכת לאורך זמן.
המומחים גורסים שכמה גורמים משפיעים על הרגלי הצפייה החדשים. יש יותר אתרים ואפליקציות שדרכן ניתן לצרוך טלוויזיה איכותית, יש יותר תכנים איכותיים ברשת ויש גם השפעה אדירה של אירועי ספורט דוגמת גביע העולם (World Cup). לדעתם, אירועי ספורט מהווה מעין "פותח תאבון" שמגרה צופים לעבור לשירותי סטרימינג. וגביע העולם הוא אחד החשובים שבהם, כאמור. מדוע, כי רק דרך האינטרנט יכלו אוהדים לצפות בכל כך הרבה משחקים. לטלוויזיה מסורתית לא הייתה תשתית דוגמת פס רחב שאפשרה להם להציג את כל המשחקים. ומרגע שצופים הבינו שאירוע ספורט כדאי לראות און ליין, הם כבר נשארים שם כדי לצפות גם בדברים אחרים.
אך לצד הספורט יש עוד גורם שמושך צופים מהטלוויזיה הרגילה לטלוויזיות און ליין וזהו עולם הסרטים. ב-2015 הסרטים עקפו את אירועי הספורט. הממוצע עמד על 4.5 סרטים בחודש, על פי חברת אדובי, ונתונים בוודאי גבוהים יותר מאחר ואדובי לא אספה נתונים מאתרים כמו נטפליקס, הולו ועוד. גם תופעת הבינג'ינג צוברת תאוצה ומשפיעה על הרגלי הצפייה שלנו. ואת זה אפשר לעשות בעיקר ברשת האינטרנט.
המעבר לצפייה ישירה ברשת לא אומר שאנשים נטשו לחלוטין את מכשיר הטלוויזיה עצמו. הם צופים בשידורי און ליין דרך מכשירי הטלוויזיה. למעשה, מכשירים שמחוברים לטלוויזיה כמו קונסולות משחק שבהן ניתן לצפות גם בשידורי און ליין או מכשירים ייעודיים כמו אפל TV זוכים לפופולאריות הולכת וגוברת. ומתוך האנשים שרואים טלוויזיה און ליין השתמשו רק 3% במכשירים אלו בשנה שעברה ובשנה הזו כבר חלה עלייה ל-10%.
מהנתונים הצגנו כאן עולה תמונה מאוד ברורה, ונראה שמה שקרה בעולם המוסיקה קורה גם בענף הטלוויזיה. אנחנו עוברים לצרוך תכנים דרך הרשת ונהנים מכל היתרונות שיש לה להציע לנו. כמו בהרבה מדיומים חדשים, אין חשש להעלמות של הטלוויזיה המסורתית, אך היא בוודאי תשנה את פניה ותצטרף למהפכה הטכנולוגית.