סמינריון איכותני – מאיפה להתחיל?
סמינריון איכותני הוא שיטה אמפירית לכתיבת סמינריון שיש להגיש בלימודים אקדמים. קיימות מספר שיטות אך במאמר זה נעסוק בסמינריון איכותני, מה מייחד אותו, איך כותבים אותו ומאיפה בכלל להתחיל.
יחיד ומיוחד
סמינריון איכותני עוסק בעיקר באנשים, בהתנהגויות שלהם ובשאלה מה מפעיל אותם. מדובר על זום-אין המאפשר לחוקר להתעמק ולרדת לפרטים בשאלת המחקר שלו באמצעות צפיה והתבוננות. כמו גם באמצעות שימוש במחקרים וגישות שונות והפרספקטיבה שהם מציעים.
לצד הכללים הנוקשים בכל כתיבה של עבודת סמינריון, סמינריון איכותני נהנה ממידה של חופש פעולה המאפשרת לכותב העבודה להציע את דעתו, כמו גם להציג תיאוריות משלו בנוגע למחקר, להשתמש בראיונות, שאלונים, תצפיות ועוד.
מההתחלה
מקום טוב להתחיל ממנו הוא במציאת נושא שמעניין אתכם ושיש עליו חומרים. יכול להיות נושא מעניין אך תתקשו מאד בפרק של סקירה ספרותית בגלל כמות מוגבלת של מחקרים שבוצעו ופורסמו. שיטת העבודה בכתיבת סמינריון היא שבלונית ובעלת סדר ומבנה קבוע.
צעד צעד אל היעד
- תקציר – הכנת מסגרת המחקר, ראשי פרקים ומטרות.
- תמונת מצב – או סקירה ספרותית של נושא המחקר שבאה להציג את הרקע עליו נשען המחקר. הסקירה צריכה להתייחס לכל מה שיש לספרות להציע בתחום המחקר ובסוגיה הנחקרת, מאמרים, מחקרים, ראיונות ומידעים נוספים.
- שיטת מחקר – ניתן לחלק את שיטות המחקר לשתיים. שיטות מחקר אמפיריות הכוללות את המחקר האיכותני והכמותני ושיטות מחקר לא אמפירי הכוללות את המחקר העיוני והמחקר התיאורטי. בחלק זה יש להתייחס לשיטת החקירה שבחרתם ולכלים שהשתמשתם בהם.
- מסקנות וממצאים – בחלק זה יש לפרט את הממצאים שעלו במהלך העבודה שלכם ולאילו מסקנות הגעתם.
- ביבליוגרפיה – רישום המקורות על פי כללי ה-APA.